Thomas Boston: To digte

Afbetaling

som en bog og et prismærke
forlod de hinanden
hun forlod ham
præcist
og så langsomt og
præcist
som han forlod hende
i en gensidigt barmhjertig tøven
så mindst muligt
af den ene fulgte med
den anden
og det skulle gøre ondt
præcis så længe
at det ikke gjorde ondt
prisen var høj
som et plaster

 
 
 
 
 
 

Separation af pris og plaster

det starter forsigtigt som
et prismærkat hives af en bog
langsomt helt modsat
alt hvad der er comme il faux
vedrørende plaster på hud
hvor der ikke må følge noget med
af bogens hud
bogen er ikke levende
for bogen kan ikke hele
som du er den der tilfører skriften liv
du stryger omslaget som hud
lille bog lille bog
søde lille bogen
du skal forblive intakt, hel og ren
som smerte
mellem hud og plaster
der ikke forsvinder
med plasteret
smerten er ren og
smerten er dindindin
som det inde i bogen
kun bliver ditditdit rene
dit prisløse indtagne
i plasteret står noget ulæseligt
efterladt med hår og klister
der står noget efterladt i et plaster
det står med hud og hår og klister
det kræver noget at læse dig
prisløse dig og dit indtagne
bogen er prisløs og dindindin
og prisen har I begge givet afkald på
som et plaster var en pris på såret
og såret var ditditdit
og såret var fortjent
og såret var en pris
og hvem skulle kunne
købe dit uskrevne lille knæ
for hudfarvet stof
eller et helende motiv
af Anders And eller Mickey Mouse
eller en sommerfugl som kroppen kan ånde igennem
 
 
 

Vis / skriv kommentar (1)
Kommentér

1 Kommentarer.

  1. Der er noget grusomt skønt ved den underspillede dramatik. Det dosmerseddel-agtige i skriften og det alt-andet-end-dosmerseddel-agtige i indholdet.
    Måske mere tydeligt: Form (udsigelsens tone) og indhold modsiger hinanden på en måde, så de komplimenterer hinanden.

    Jeg kan lide det!

Skriv en kommentar

Kommentarer godkendes af redaktionen før de publiceres.
Du kan skrive med <b>fed</b>, <i>kursiv</i> og indsætte links
<a href="http://www.linkurl.dk">linktekst</a>